1.  Wat is social media en welke zijn er?

 

Sociale media, ook wel social media genoemd, zijn online platformen waar de gebruikers zelf voor de inhoud zorgen, met geen of weinig tussenkomst van een redactie.
Het is dus een verzamelnaam voor alle internet-toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie zoals verhalen, kennis en ervaringen met elkaar te delen.
Deze informatie kan in de vorm van tekst zijn, zoals artikelen en nieuws, maar ook geluid (podcasts, muziek) en beeld (foto’s en filmpjes).
De term ‘Social media’ staat voor iets zoals ‘media die je laten socialiseren met je omgeving’.

Er zijn veel verschillende social media. De populairste (op volgorde van aantal gebruikers) zijn:

  • Facebook: is een sociaalnetwerksite waarop je berichten kunt posten, vrienden toevoegen, spelletjes kunt spelen en meer. Het heeft 2,2 miljard gebruikers wereldwijd.
  • YouTube: is een website voor het gratis bekijken en uploaden van filmpjes. Het heeft 1,9 miljard gebruikers.
  • Whatsapp: is een app waarmee je via wifi berichten kan sturen en kan bellen. Het heeft een 1,5 miljard gebruikers wereldwijd.
  • Facebook Messenger: is om berichten via het wifi te versturen, verbonden aan Facebook. Het heeft 1,3 miljard gebruikers.
  • WeChat: is een Chinese multifunctionele app voor berichten, sociale media en mobiele betalingen. Het heeft iets meer dan een miljard gebruikers.
  • Instagram: is een sociaal media platform waarop je foto's en video's kunt delen met ander gebruikers. Het heeft een miljard gebruikers.
  • Tencent QQ: is een Chinese app waarmee je berichten kan sturen. Het heeft 800 miljoen gebruikers.
  • Qzone: is een Chinese netwerksite en blogplatform om dingen met elkaar te delen. Het heeft iets meer dan 500 miljoen gebruikers.
  • Musically/tiktok: is een media-app voor het maken en delen van korte video's.

Zo kan je nog lang doorgaan; je hebt bijvoorbeeld ook nog Reddit, Twitter, Snapchat, Linkedin, Skype, Pinterest, te veel om op te noemen! Maar deze hebben minder gebruikers.

 

2.  Hoe verdienen social media platformen hun geld?

Grote social media bedrijven verdienen veel geld, dat hoor je vaak. Maar hoe nou eigenlijk?

  1. We beginnen met Facebook, het bekendste social media platform. Facebook gebruikt een advertentiemodel om geld te verdienen; de site verdient dus geld door adverteerders. Een paar redenen waarom het zo gunstig voor adverteerders is:
  • De app is gratis, waardoor er al veel meer gebruikers zijn.
  • Mensen kijken ook lang op facebook, langer dan bijvoorbeeld een nieuwssite.

Bij facebook heb je drie verschillende advertenties:

  • Advertenties die op je homepage voorbijkomen als post, engagement ads genoemd.
  • Advertenties die door lokale bedrijven of gebruikers zelf worden gemaakt. Ze kunnen ook invullen voor wie hun reclame is, op basis van bijvoorbeeld leeftijd, Self-Serve Facebook Advertising of lokale advertenties genoemd.
  • Advertenties die naast zoekopdrachten worden getoond, betaald door Microsoft.

Verder zijn er nog 2 manieren waarop Facebook geld verdient:

  • Affiliate deals, waarbij Facebook een geldbedrag krijgt wanneer er een product of dienst via Facebook wordt verkocht.
  • Virtual goods en de gift shop. Gebruikers kunnen virtuele cadeautjes kopen voor hun vrienden die ze kunnen gebruiken bij de spellen op Facebook.

 

2. Als tweede hebben we Youtube. Hier kunnen de gebruikers zelf ook geld verdienen, dus dat is nog ingewikkelder!
YouTube verdient ook geld op verschillende manieren:

  • Gesponsorde video’s, video’s die YouTube geld betalen om boven in het zoekresultaat te staan. Je kunt deze video’s herkennen aan het gele ‘adv.’ vierkantje. YouTube wordt dan betaald voor de hoeveelheid views.
  • Advertenties voor en tussen een youtube-video. Advertenties betalen YouTube om bij een YouTube video hun reclame video te zitten. Hier krijgt de maker van de video ook een deel van. Let op: YouTube en de YouTuber verdienen er alleen aan als je de hele advertentie bekijkt, en niet meteen wegklikt.
  • Advertenties op de homepage van YouTube. Deze advertenties kan iedereen op de eerste pagina van YouTube zien: ook als je niet bent ingelogd.
  • YouTube Red. Er bestaat een betaalde versie van YouTube, YouTube Red genoemd. Hierdoor krijg je reclame vrije video’s, speciaal content, offline video’s en foto’s en meer. Dit kost 10 dollar per maand.
  • YoutubeTV is een betaalde versie op YouTube waardoor je op de televisie kanalen kan bekijken, zoals ABC, NBC, FOX, ESPN en Disney.

 

3. Whatsapp. De app is gratis en er zijn geen reclames, maar ze verdienen natuurlijk wel geld. Dat is een hele populaire vraag. De antwoorden zijn echter nauwelijks bekend. Maar de twee bekend gemaakte inkomstbronnen zijn:

  • Toen de app uitkwam, moesten de meeste mensen 1 dollar betalen om de app te downloaden. Hierdoor heeft Whatsapp ongeveer 700 miljoen dollar verdiend.
  • Whatsapp Business, een betaalde versie van Whatsapp voor bedrijven. Het heeft geen vaste prijs, maar hierdoor verdient Whatsapp dus wel geld.

Er zijn ook roddels over de verdientechnieken van Whatsapp: bijvoorbeeld dat ze de persoonlijke gegevens van hun gebruikers verkopen. Hier is echter geen bewijs voor. Anderen zeggen dat whatsapp momenteel geen geld verdient en dat ook niet hoeft, omdat ze van dezelfde eigenaar als Whatsapp zijn en Facebook veel geld verdient.

 

4.  Social media: goed of slecht voor de socialisering?

Socialisering door social media, er zijn verschillende meningen over: het internet zorgt voor anti-socialisatie, of het internet zorgt voor een andere manier van socialiseren?
Wat is de definitie van socialisering precies? Socialisering is het proces waarbij iemand de waarden, normen en andere cultuurkenmerken van een samenleving of groep aanleert. Maar ik ga het wat breder trekken: communiceren (chatten) en online vrienden.
Veel tieners maar ook volwassenen hebben contact met anderen via chatten.
Dit kan met vriendinnen en vrienden die gewoon dichtbij wonen, met mensen die verhuisd zijn, met mensen die je nog nooit in het echt hebt gezien enzovoort.
Tieners chatten veel met vrienden en vriendinnen die ze best wel vaak zien; om een afspraak te maken of gewoon als ze geen zin hebben om ergens af te spreken.
Volwassenen, vooral ouders, zijn vaak niet zo blij met deze ontwikkeling. ‘Vroeger ging je toch gewoon naar elkaar toe?’
Maar onverwacht langskomen is nu steeds ongebruikelijker: stuur even een appje van te voren!
Mensen die je van vroeger kent of zijn verhuisd: vroeger zou je er nauwelijks contact meer mee hebben gehad. Maar nu kan je diegene zo opzoeken op social media en een berichtje sturen. Hoe gaat het met hem/haar en zijn/haar leven? Dit worden lange-afstand vrienden genoemd.
Chatten met mensen die je eigenlijk nooit in het echt hebt gezien, is de laatste tijd steeds populairder.
Het worden ook wel online vrienden, online best friends of iBF (Internet Best Friend) genoemd.
Online friends zijn nu beter te vinden dan ooit, door het grote publiek van social media. De drempel om met iemand te gaan communiceren is ook veel lager; vriendschapsverzoek en een berichtje sturen, zo klaar.
In het echt moet je eerst iemand vinden, dan de moed verzamelen om naar hem/haar toe te stappen en je voor te stellen, voor je een bericht kan sturen.

Als je een online friend hebt, heeft dat veel voordelen:

  • Ze kunnen overal over de wereld wonen, waardoor je veel keuze hebt, maar ook over een ander cultuur leert. Ook kan het tijdsverschil soms handig zijn.
  • Het is vaak makkelijker om te typen wat je echt voelt dan om het uit te spreken, waardoor het vertrouwelijker wordt.
  • Je kan tegen een online friend beter je problemen vertellen, omdat ze toch niet weten wie de personen waar je het over hebt zijn.
  • Als je geen zin meer hebt om te praten of het gesprek doodvalt kan je gewoon offline gaan.

Er zijn ook nadelen:

  • Je bent altijd ver van elkaar weg: je kan elkaar bijvoorbeeld geen knuffel of een kus geven.
  • Sommige mensen houden niet van typen of hebben slechte schrijfvaardigheden.
  • Dingen kunnen verkeerd geïnterpreteerd worden doordat je iemands lichaamstaal en de toon waarop hij het zegt niet kan horen en zien.
  • Ze kunnen liegen om aandacht: bijvoorbeeld over dat ze deppresief zijn of zelfmoordgedachten hebben.
  • Maar het belangrijkste nadeel: catfishing. Een catfish, ook wel faker genoemd, is iemand die zich online voordoet alsof hij/zij iemand anders is. Dit kan om verschillende redenen: voor seksuele motieven (bijv. cyberseks), reclame en oplichterij. Als een pedofiel probeert om seksueel contact te krijgen met een minderjarige, heet dat grooming.

Er kunnen nog meer nare dingen gebeuren op social media, zoals cyberpesten, sexting en manipulatie:
Cyberpesten, ook wel de Engelse term cyber bullying genoemd, is pesten via het internet. Dit kan door het posten van kwetsende teksten, maar er kunnen ook beledigende video’s, foto's of persoonlijke gegevens van het slachtoffer verspreid worden.
Wat ook gebeurt, is dat de dader het slachtoffer manipuleert omdat hij persoonlijke foto’s, video’s en gegevens van diegene heeft. Het gaat hier vaak om naaktfoto’s.
Het verzenden van naaktfoto’s of andere seksueel getinte video’s/berichten/foto’s wordt sexting genoemd.

5.  Heeft social media invloed op je gezondheid en kan je er verslaafd aan raken?

 

Social media heeft zeker invloed op je gezondheid, zowel mentaal als lichamelijk, en niet alleen in de positieve zin.

Lichamelijke gezondheid

  • Door social media kunnen je ogen vermoeid, tranend, branderig of droog worden. Dit komt doordat:
  • Je minder knippert als je op je telefoon kijkt. Minder knipperen zorgt voor droge en geïrriteerde ogen.
  • Op social media kijken erg inspannend is voor je ogen: de lettertjes zijn erg klein, waardoor je je telefoon dicht bij je ogen houdt.
  • Te veel kijken naar het blauwe licht dat uit je telefoon komt is slecht voor je netvlies en kan schade veroorzaken.
  • Je kan overprikkeld raken: de dwang om bij elk nieuw bericht direct te antwoorden. Dit kan veel onrust veroorzaken.
  • Lang op social media online zijn zorgt voor slapeloosheid, doordat:
  • Het veel tijd kost: je neemt je misschien voor om alleen één bericht te bekijken, maar dat worden er al snel meer.
  • Er wordt adrenaline en cortisol aangemaakt bij het bekijken van social media, hierdoor slaap je slechter.
  • Het blauwe licht is niet alleen schadelijk voor je ogen, maar je slaapt er ook slechter door.

Mentale gezondheid

  • Social media, vooral instagram, hebben over het algemeen een slechte invloed op je mentale gezondheid, doordat je je gaat vergelijken. Hierdoor kan je erg onzeker worden over jezelf. ‘Zij heeft een plattere buik, hij is gespierder, zij hebben een mooiere auto, diegene eet beter, zij heeft een mooiere auto.’
    Maar hoeveel dat je op instagram en andere social media ziet is nou echt waar? Niet alleen worden de foto’s vaak gefotoshopt, ze zijn vaak ook op precies het goede moment of geforceerd genomen.
    Instanties pleitten dat er een teken bij een foto die gefotoshopt komt, maar wat telt als fotoshop? Van leuke stickers toevoegen tot de helderheid, de kleur aanpassen en een vignet toevoegen tot je lichaam dunner maken, je ogen groter en iets in de achtergrond veranderen; het is een wijd begrip. ‘Hoe meer photoshop, hoe meer likes!’ zeggen sommige mensen cynisch. Daarmee komen we bij het volgende onderwerp.
  • Op social media kan je views, likes, shares en reacties krijgen op berichten. Dit geeft een goed gevoel; een like is net een beloning, een bevestiging. Dit is te zien in de hersenen: het genotscentrum in je hersenen wordt geactiveerd als je likes krijgt. Likes kunnen ook een boost zijn voor je zelfvertrouwen, vooral als je het gevoel hebt dat de rest van je leven niet zinvol is, blijkt uit dit onderzoek. Als je erg veel likes en views hebt, kan je viral gaan. Dat betekent dat je bericht zich razendsnel over social media verspreidt.
  • Doordat likes een goed gevoel geven, werkt het gebruik van social media verslavend. De meeste jongens en meisjes besteden dagelijks 1 tot 3 uur op sociale media, vond de CBS in 2018 uit. 47 procent van de jongeren in dit onderzoek vonden dat ze zich minder goed concentreerden, slechter sliepen of slechter op school door het gebruik van social media.

Er zijn natuurlijk ook oplossingen voor:

  • Let erop dat je je telefoon niet te dicht bij je ogen houdt. Kijk of er een optie is om de letters te vergroten.
  • Kijk 2 uur voordat je gaat slapen niet meer op je telefoon, lees in plaats daarvan een boek.
  • Volg meer mensen die ‘echt’ zijn, en niet alleen de goede en geperfectioneerde kanten van het leven op social media zetten.
  • Als je je verveelt, grijp dan niet meteen naar je telefoon, maar zoek iets anders om te doen.

Kan jij er nog meer verzinnen?

 

6.  Wat is de invloed van het gebruik van social media op de Nederlandse taal?

 

Wie even op social media kijkt, ziet het al snel: de taal op social media is heel anders dan in het echte leven.
Zulke taal, vaak ook digi-taal genoemd, bestaat uit straattaal, afkortingen maar ook gewoon spelfouten.
Zinnen zoals: ‘OMG, egt? k kan ws ni, ben op sgool, sry, ff aant w88 op bf, ttyl’ (Oh my god, echt? Ik kan waarschijnlijk niet, ik ben op school, sorry, even aan het wachten op boyfriend, talk to you later).
Dit komt voor een groot deel doordat je op social media platformen zoals twitter maar een beperkt aantal tekens per tweet kan typen maar ook gewoon voor efficiëntie.
Er zijn verschillende meningen over deze online taal. Sommige zeggen dat het taalverloedering is, anderen zeggen dat het creatief met taal omgaan is.
Dus hier een lijstje argumenten voor beide partijen:

Voor:

  • Digi-taal zorgt ervoor dat jongeren zich meer verdiepen in taal, doordat ze meer lezen en schrijven dan de vorige generaties.
  • Social media zorgt er ook voor dat jongeren creatief en vernieuwend met de taal omgaan.
  • Social media taal verandert zo snel, dat social media taal zich eerder gaat aanpassen aan normale taal dan andersom.
  • Door de eeuwen heen heeft media de taal nauwelijks veranderd: hetzelfde werd gevreesd met de komst van de vaste telefoon, speelfilm, radio en televisie.
  • Als straattaal wordt gesproken wordt er niet moeilijk over gedaan, maar als het wordt opgeschreven opeens wel?
  • Afkortingen zoals ‘ff’ leert je wat over klankovereenkomsten, afkortingen als ‘w88’ leert je wat over de patronen van letters, cijfers en klanken.

Tegen:

  • Waar is digi-taal wel geaccepteerd en waar niet? Wat als jongeren dat soort taal ook gaan gebruiken in hun opstellen of sollicitatiebrieven? Ze raken het gevoel kwijt voor de juiste toon in hun teksten.
  • Laagopgeleide jongeren hebben moeite met informeel en formeel taalgebruik uit elkaar te houden.
  • Dit soort afkortingen maken chats veel te oppervlakkig: ‘hgh gmj og mz’ (Hoe gaat het? Goed, met jou? Ook goed. Mooi zo.)
  • Taalfouten worden online niet gecorrigeerd.

Dus, er zijn zowel voordelen als nadelen.

 

7.  Bronnenlijst


https://nl.wikipedia.org/wiki/Sociale_media
https://www.statista.com/statistics/272014/global-social-networks-ranked-by-number-of-users/
https://www.encyclo.nl/begrip/sociale%20media
https://nl.wikipedia.org/wiki/Facebook_Messenger
https://en.wikipedia.org/wiki/WeChat
https://www.encyclo.nl/begrip/Facebook
https://www.encyclo.nl/begrip/YouTube
https://nl.wikipedia.org/wiki/WhatsApp
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tencent_QQ
https://en.wikipedia.org/wiki/TikTok
https://zakelijk.infonu.nl/onderneming/88416-het-verdienmodel-van-facebook.html
https://www.feedough.com/youtube-business-model-how-does-youtube-make-money/
https://www.encyclo.nl/begrip/socialisatie
https://www.bijgespijkerd.nl/funny-sunday/funnysunday-anti-socialisatie
https://www.sevendays.nl/lifestyle/dit-waarom-likes-je-zon-goed-gevoel-geven
https://tmi.news/onderzoek-sociale-media-slecht-mentale-gezondheid-jongeren/
https://www.nrc.nl/nieuws/2015/11/20/helft-jongeren-ervaart-negatieve-invloed-sociale-media-a1405590
https://freshhh.nl/inspiratie/effect-social-media-gezondheid/
https://www.psychologytoday.com/intl/blog/close-encounters/201610/do-facebook-likes-affect-psychological-well-being
https://www.dutchblogger.nl/kennisbank/basistermen/wat-betekent-viral-viral-gaan/
https://www.neerlandistiek.nl/2014/01/4-redenen-waarom-de-taal-niet-door-de-sociale-media-wordt-aangetast/
https://www.trouw.nl/home/help-mijn-kind-schrijft-in-digi-taal~a2606370/
https://www.parool.nl/binnenland/-wtf-me-zus-superrr-lache-is-die-digi-taal-nu-echt-zo-erg~a3896762/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Faker
https://nl.wikipedia.org/wiki/Manipulatie
https://nl.wikipedia.org/wiki/Cyberpesten
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sexting
https://www.quora.com/How-does-YouTube-make-money-1
https://www.quora.com/How-does-WhatsApp-make-money-36

 

Geschreven in Februari 2019